۲۴ آذر ۱۳۸۴، ۱۱:۳۰

گفتاري به مناسبت انتخابات سرنوشت ساز امروز در اين كشور ؛

عراق و گام سوم روند تعيين سرنوشت مردم

عراق و گام سوم روند تعيين سرنوشت مردم

خبرگزاري مهر - گروه بين الملل : امروز بيش از 15 ميليون عراقي واجد شرايط راي از ساعات اوليه صبح امروز براي تعيين سرنوشت كشورشان به پاي صندوقهاي راي رفتند تا در حساس ترين و سرنوشت سازترين انتخابات از ميان حدود 6 هزار و 700 نامزد، 275 نماينده پارلمان دائمي خود را برگزينند.

به گزارش خبرگزاري مهر، انتخابات امروز سومين رويداد راي گيري در عراق است از زمان حمله آمريكا و همپيمانانش به اين كشور، پس از تشكيل مجمع ملي درپي انتخابات 30 ژانويه(11 بهمن 83)  كه به تشكيل دولت انتقالي كنوني منجر شد و سپس همه پرسي مربوط به قانون اساسي در 15 اكبتر(23 مهر) شد و در نهايت امروز سومين گام بلند دمكراسي در عراق برداشته خواهد شد و مردم 275 نماينده مجلس دائمي خود را انتخاب خواهند كرد.

مدت زمان  فعاليت مجلس منتخب جديد بر اساس قانون اساسي دائمي عراق چهار ساله خواهد بود كه يكي از اولويتهاي كاري آن بررسي و گفتگو درباره مسئله عقب نشيني نيروهاي بيگانه است.

در اين انتخابات ليستها و قدرتهاي رقيب برنامه هاي انتخاباتي خود را ارائه كردند و تلاش كردند از طريق آن قشرهاي مختلف ملت عراق را به سمت خود جذب كنند.

228 گروه و حزب سياسي از جمله 21 ائتلاف بزرگ در انتخابات امروز براي كسب 275 كرسي پارلمان با هم رقابت مي كنند كه مهمترين آن ائتلاف عراق يكپارچه به رهبري سيدعبدالعزيز حكيم رئيس ائتلاف عراق يكپارچه، ائتلاف كردستان به رهبري طالباني و بارزاني و ائتلاف لائيك و نيروهاي ليبرال موسوم به العراقيه به رهبري اياد علاوي است.

تعداد كل نامزدهاي انتخابات پارلماني آتي عراق 7 هزار و 648 نامزد است .

گزارش مهر مي افزايد : در انتخابات اول كه 30 ژانويه(11بهمن 83) برگزار شد، هشت ميليون و نيم راي دهنده عراقي و در همه پرسي مربوط به قانون اساسي(اكتبر= مهر گذشته ) 10 ميليون راي دهنده شركت كردند و پيش بيني مي شود با اعلام آمادگي اهل سنت براي شركت گسترده در انتخابات امروز، ميزان مشاركت به مراتب از دو رويداد دمكراتيك گذشته بيشتر باشد.

انتخابات پارلماني عراق براي عراقي هاي مقيم 15كشور دو روز زودتر از موعد رسمي آن(15 دسامبر) از سه شنبه اين هفته آغاز شد كه در كشورهاي دانمارك، سوئد، انگليس، لبنان، اتريش، امارات، آمريكا، استراليا، كانادا، آلمان، ايران، هلند، سوريه، تركيه، و اردن عراقي هاي مقيم به پاي صندوقهاي راي رفتند كه بالاترين ميزان مشاركت تاكنون در ايران گزارش شده است.

شايد مهمترين ويژگي انتخابات امروز و تفاوت عمده آن با انتخابات 30 ژانويه(11 بهمن)، مشاركت گسترده اقليت اهل سنت باشد پس از آنكه آنها انتخابات گذشته را تحريم كردند و همان تصميم غير مسئولانه باعث شد كه از تاثير فعال در صحنه سياسي دور شوند، هرچند برخي جريانهاي تندرو با آن مخالفت كرده اند و گروههاي سلفي و تكفيري به سركردگي ابومصعب الزرقاوي همانند انتخابات وهمه پرسي گذشته دامنه تهديدهاي خود را بر ضد ملت عراق افزايش دادند.

اين انتخابات يكي ازمظاهر مهم در زمينه سياسي است، تا ارگانها و سازمانهاي حكومتي دائمي در اين كشور شكل بگيرد، و مرحله جديدي در عراق نمايان شود كه در آن رقابت سياسي بر مظاهر خشونت و منازعات مخرب حاكم شود و انديشه گفتمان ،همكاري و همزيستي مسالمت آميز ميان همه طوايف و مذاهب درعراق جاي خود را به انديشه برخورد، كشمكش و تخريب بدهد.

البته در اين بين، برخي شبكه هاي رسانه هاي منطقه اي دراقدامي سوال برانگيز وجنجالي، برنامه اي را با حضور ميهمان عراقي خود پخش كردند كه طي آن به مقام مرجعيت شيعه در عراق اسائه ادب شد كه اين امر موجي از خشم و نفرت را در ميان مردم عراق بويژه شيعيان به دنبال داشته است و حتي باعث شد تا مجلس اعلاي انقلاب اسلامي عراق به عنوان يكي از احزاب مهم وتاثير گذار صحنه سياسي عراق و نيز حسين شهرستاني معاون رئيس مجمع ملي عراق از شبكه الجزيره كه اين برنامه تحريك آميز را در آستانه انتخابات پخش كرد، بخواهند از ملت عراق و مرجعيت به خاطر اين اقدام توهين آميز رسما عذرخواهي كند.

جوسازي برخي رسانه ها بر ضد انتخابات عراق در حالي است كه پيش از اين به نقل از منابع ناشناس مدعي شده بودند كه كاميوني با پلاك ايراني صدها كارت انتخاباتي را به عراق وارد كرده است تا به نفع گروههاي طرفدار ايران در انتخابات عراق مورد استفاده قرار گيرد كه اين ادعا را مسئولان هيئت عالي مستقل انتخابات بي پايه و اساس اعلام كردند.

در چنين فضايي "مهر" بر اين باوراست با وجودي كه برخي رسانه ها و شخصيتهاي سياسي چه در داخل و چه در خارج عراق مدام اكثريت ملت عراق يعني شيعيان و نمايندگانشان را به تلاش براي انحصار قدرت و سهميه بندي و مسائل طائفه اي متهم كرده و مي كنند اما شيعيان تاكيد كرده اند هرگزبه دنبال انحصار قدرت و طائفه گري نيستند بلكه برعكس خواهان مشاركت همه قشرها و طيفهاي مختلف جامعه عراق هستند و حتي در انتخابات 30 ژانويه(11 بهمن ) به رغم شركت نكرده اقليت عربهاي سني، تعداد از كرسيهاي مجمع ملي را به نمايندگان اين اقليت واگذار كرده اند و امتيازات زيادي را براي اين گروه قائل شده اند.

روز گذشته نيز ابراهيم الجعفري نخست وزير عراق كه نماينده اكثريت ملت يعني شيعيان است با رد اتهامات انحصارطلبي به شيعه به تمايل خود بر روند دمكراتيك و تحكيم اصول قانون و اهميت حفظ بي طرفي و شفافيت در روند انتخابات و ضرورت احترام به نتايج آن و پذيرش گردش مسالمت آميز قدرت تاكيد كرد.

وي تصريح كرده است كه همه بايد انتخابات را با هر نتيجه اي بپذيريم.

از سوي ديگر مراجع شيعه و علماي اهل سنت از همه قشرهاي مردم عراق خواستند درانتخابات امروز به شكل گسترده شركت كنند.

فراخواني بيش از هزار عالم ديني اهل سنت عراق از همه مردم اين كشور از جمله اقليت عربهاي سني براي شركت گسترده در انتخابات يك تحول مثبت به شمار مي رود كه در انتخابات گذشته سابقه نداشت .

به هر تقدير اميد مي رود امروز نيز ملت عراق از هر قشر و طائفه و مذهبي فارغ از هياهو وجنجال سازي برخي رسانه ها و افراد مغرض كه قطعا صلاح و منفعت آنها را مد نظرندارند، به نمايندگاني كه به منافع و آرمانهاي كشور و اصول ديني معتقد هستند، راي دهند و بنا به توصيه مراجع ديني شان، افراد دلسوز، شايسته، بالياقت و كاردان را انتخاب كنند تا سرنوشت و مقدرات 4 ساله كشورشان را با خيالي آسوده به نمايندگانشان به امانت واگذاركنند.

کد خبر 265885

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha